Rautakaupassa Tallinnassa

Tere! Viron ostosreissu on takana ja seuraavassa tarinassa onkin vinkkejä muille samanlaista reissua harkitseville.

Vielä ei ole kiire.

Matkalukemista.

Matka starttasi tyhjällä Jumpperilla ja olimme (mielestämme) varanneet riittävästi aikaa itse automatkaan. Puoliväli olikin jo ohitettu, kun matkakaverimme Samu ja Ina-sisko soittivat toisesta autosta, että navigoinnin mukaan olemme perillä 17.20 ja autot pitää olla Check-In:issä viimeistään klo 17.30! Eihän siinä, Salla siinä kiroilemaan ratin takana jalka kaasupoljinta pohjassa pitäen ja minä puolikuolleena navigoinnin perilläoloaikaa tuijottaen!

WP_20141210_001

Onnistun myös (vahingossa) aivastamaan ensimmäisen kerran sitten entisen työpaikan pikkujoulujen ja kipukohtauksesta selvittyäni, Buranaa rouskutellesani totean, että ei olisi kannattanut. A: lähteä pikkujouluihin, B: juoda ilmaista viinaa, C: aivastaa tässä selkäkivussa. ABC. Matka terminaaliin jatkuu Helsingin keskustan läpi, nyt vauhti onkin huima ja molemmat toteamme, että tämä kaupunki ei olisi meidän juttu. No, laivaan ehdittiin ja ei muuta kuin odottamaan illan ruokailua. Alkaa janottamaan…ei auta, aamulla pitää olla skarppina, jos meinaa jotain ostoksia tehdä. Myrskyisä matka etenee ja Buffet- illallisen, muutaman oluen ja Jussi& Ressu- keikan jälkeen painumme nukkumaan.

Ideoita laivalta.

Aamulla klo 7 aamupalalle ja sieltä hyvillä mielin ilman krapulaa,vaikkakin hieman huonosti nukkuneena lähdemme autokannelle ja sieltä kohti rautakauppaa. Paikka sijaitsee vajaan viiden kilometrin päässä terminaalista ja navigoinnin avulla sinne löytää helposti. Sitten ei muuta kuin ostoksia tekemään! Olen jo valmiiksi ottanut tarkat tiedot mitä ostetaan ja myös kysynyt tästä kyseisestä paikasta tarjouksen, joten lähdemme etsimään henkilöä, jonka kanssa olen asioinut. Tämä henkilö myös puhuu Suomea, joten Viron sanastoa ei ole tarvinnut opiskella.

Päivän piti mennä näin: annamme myyjälle listan tavaroista joita otamme tarjoukselta, katsomme mitä otamme lisäksi ja myyjä laskee niistä myös alennuksen ja varaston pojat keräävät tavarat ja me valitsemme sillä välin maalit, hanoja, laminaattia, laattoja jne. Tämän jälkeen maksamme tavarat, nostamme autoon, menemme rauhassa syömään ja ostamaan joululahjoja sekä halpaa viinaa.

Päivä meni näin: etsimme myyjää, joka on tehnyt meille tarjouksen ja kun vihdoin hänet löysimme, niin katsoimme tavarat joita otamme tarjoukselta ja lisäksi kävimme katsomassa mm. viemäriosat ja niiden määrät. Tämän jälkeen myyjä sanoi tekevänsä näistä osista laskun ja he keräävät tavarat valmiiksi. Hyvä, lähdimme rauhassa katsomaan maaleja ja juuri kun olimme saaneet ne katsottua, niin myyjä tuli sanomaan, että meneekin noin kolme tuntia kun ehtivät tavarat keräämään! Ei voitu sinne asti jäädä odottelemaan, joten kiireesti keräämään tavarat (mm. putkitarvikkeet olisimme voineet jo ottaa aiemmin kyytiin, kun niitä kävimme läpi) ja parin tunnin päästä olikin jo neljä isoa ostoskärryä täynnä tavaraa. Sitten alennukset katsomaan niistä tavaroista, joita ei vielä listalla ollut. Tässä vaiheessa kävi ilmi, että tämä myyjä oli uusi ja jo koneelle kirjautumiseen tarvittiin kahta muuta myyjää ja homma KESTI samalla, kun vilkuilin kelloa ja taas kohta vilkuilin uudestaan. Vielä ehdittäisiin johonkin muuhunkin kauppaan. No tähän hommaan meni aikaa, MENI AIKAA ja vihdoin myyjä tulosti laskut ja kysyin vielä, että nyt ei enää muuta kuin maksamaan ja tavarat kyytiin, ”kyllä”. No ei todellakaan, kassalla NouEnglish-neiti pyysi laittamaan KAIKKI tuotteet hihnan kautta (mm. yksi kärryllinen oli täynnä viemärimutkia ja haaroja) ja eikun heittelemään tavaroita kärrystä samalla vihaisesti mulkoillen! No vielä ehditään sinne viinakauppaan. Ei, ei voitu maksaa, kun Viron uusiin myyjä oli unohtanut tulostaa toisen laskun ja nyt kaksi laskua oli kassassa yhtenä…tätä selviteltiinkin sitten monen henkilön toimesta seuraavat pari tuntia ja vitutus muuttui jo epätoivoksi ja ajettelimme tosissamme, että nyt joudumme jättämään kaikki kärryihin, kun laiva lähtee!

Vihdoin (seitsemän tunnin kauppareissu) saimme kuitenkin tavarat kyytiin ja 15 minuuttia oli aikaa vierailla myös juomaostoksilla, joten kaksin käsin lapoimme kaljalavoja kärryihin (tämä näytti varmaankin juuri sille Viinaturisti-meiningille) ja sitten laivaan.

No mitä opimme ja oliko siellä halpaa?

Kaikki ei automaattisesti ollut halvempaa, joten hintoja piti vertailla etukäteen. Montaa tuotetta ei tarvinnut listalta jättää pois…paitsi nyt kun ei ehditty YHTÄÄN tutkimaan hyllyjä ja osa tuotteista jäi ostamatta listaltakin. Maalit oli edullisia ja merkkeinä mm. Tikkurilaa ja VivaColoria. Laminaatteja löytyi sellaisia malleja joita emme Suomessa ole edes nähneet ja hinnat oli edullisia. Viemäritarvikkeet oli huippuedullisia, erot jopa 90% joissakin osissa.

Kaksion keittiön lattia, samoja sävyjä tulee muuallekin huoneistoon.

Seuraava reissu tehdään siten, että ne tarvikkeet jotka varmasti ostamme, teemme tilauksen jo ennakkoon ja kerromme milloin tulemme ne noutamaan. Aikaa pitää myöskin varata vielä reilummin, ainakin jos on yhtä pitkä ostoslista.

Vinkit tiivistettynä:

-varaa aikaa riittävästi

– varo laivan juomatarjontaa, krapulassa ei ole mukava tehdä ostoksia

– selvitä ennakkoon mitä tarvitset ja mihin hintaan ne saat Suomesta

– tarkista, että osat käyvät myös Suomessa oleviin osiin kiinni (hanat jne.)

– isommista eristä saat vielä lisäalennuksen vaikka hinnat onkin edullisempia

– pyydä rautakauppaa tilaamaan/ keräämään tavarat valmiiksi

– varmista autosi kantavuus ja kunto

Hieman erilaista jalkalistaa.

Autoon olisi mahtunut enemmänkin.

110mm viemäriputkea 2 metrian saloissa sai Virosta viisi samalla hintaa kuin Suomesta yhden.

110mm viemäriputkea 2 metrin pituisena sai Virosta viisi samalla hintaa kuin Suomesta yhden.

Laivamatkat ja muut kulut (hajuvedet, juomat) vähennettynä kokonaisuus tuli niin paljon edullisemmaksi (reilusti yli tuhat euroa), että uusi reissu tehdään lähiaikoina.